Meer dan twee jaar geleden verscheen de eerste generatie Chromebooks in de winkel. De goedkope cloudlaptops hebben de wereld nou niet bepaald veroverd en er zijn mensen die hardop twijfelen of het apparaat met Chrome OS wel varbaar is. Maar het platform leeft, de verkoop trekt aan en Chromebooks lijken een blijvertje te zijn. Hier zijn acht redenen waarom dat zo is.
1. Chromebooks hoeven geen geld in Google’s laatje te brengen
Google hoeft zich niet zo druk te maken over de verkoop van Chrombooks, zolang fabrikanten als Samsung en Acer het platform maar blijven gebruiken. De strategie van het bedrijf draait niet om het verkopen van zoveel mogelijk hardware, maar om de browser Chrome steviger in zowel opkomende als volwassen markten te zetten via Chrome OS.
De melkkoe is dan ook niet de Chromebook zelf, maar het cloudplatform dat inhaakt op Google-diensten. Google verwacht waarschijnlijk niet zoveel winst te maken op de verkoop van de Chromebook Pixel. Dat is een prijzig stukje hardware dat vooral bedoeld is om de veelzijdigheid van Chrome OS te demonstreren. Tegelijkertijd is het een referentiemodel voor ontwikkelaars die Chrome-functionaliteiten willen gebruiken die niet opduiken in doorsnee Chromebooks.
2. Acer zet in op Chromebooks
De goedkope Acer C7 doet het volgens de fabrikant verrassend goed en de laptopproducent is dan ook van plan om meer Chromebooks aan zijn portfolio toe te voegen. Dit was een onverwachte steunverklaring voor het Chromebook/Chrome OS-platform dat afkomstig is van de op drie na grootste computerfabrikant ter wereld. Ook andere grote producenten als HP en Samsung komen nog dit jaar met nieuwe Chromebooks.
Het succes van de C7 heeft Acer ervan overtuigd dat Chromebooks toekomst hebben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten